Till innehållet

Arbetsgivare - det här gäller för dig

Som arbetsgivare på ett privat företag med kollektivavtal ska du teckna kollektivavtalad tjänstepension och försäkring för dina anställda. Du ska också administrera försäkringarna löpande och när saker händer i dina anställdas liv.

Vi informerar och vägleder dig

Det är Svenskt Näringsliv tillsammans med LO, och Svenskt Näringsliv tillsammans med PTK som förhandlat fram kollektivavtalen som säger att anställda ska ha pension och ett antal försäkringar via jobbet. Det innebär trygghet för både dig som arbetsgivare och dina anställda. Vi på Avtalat finns här för att informera och vägleda både dig och dina anställda.

Pensionen dina anställda får via jobbet fungerar som ett försäkringspaket. Det består av både tjänstepension och flera försäkringar som ger extra skydd när saker händer under arbetslivet. Vilken pensions- och försäkringslösning du ska teckna beror på om dina anställda är tjänstemän eller arbetare. 

Praktisk information och enkla checklistor

På avtalat.se hittar du allt du behöver veta om försäkringarna. Du kan till exempel  läsa om hur du ska gå tillväga för att teckna försäkringsavtal och se sammanställningar över kostnader och premier. Våra enkla checklistor hjälper dig med hur du ska administrera dina anställdas tjänstepension och försäkringar. Du ska bland annat rapportera in dina anställdas löner och ha koll på när det händer saker som påverkar försäkringarna.

Denna webbplats stöder inte Internet Explorer, var god byt till en annan webbläsare.