Om en anställd blir sjuk
När en anställd blir sjuk och inte kan jobba kan hen få ersättningar från flera olika håll. Du som arbetsgivare betalar ut sjuklön och Försäkringskassan betalar ut sjukpenning och sjukersättning. Den kollektivavtalade sjukförsäkringen ger kompletterande ersättningar.
Checklista
Gör så här när en anställd blir sjuk
När en anställd blir sjuk har du som arbetsgivare flera saker som du behöver göra och ha koll på, oavsett hur länge hen är borta från jobbet. Checklistorna hjälper dig att inte missa något.
Arbetare
Checklista om en arbetare blir sjuk
Tjänstemän
Checklista om en tjänsteman blir sjuk
Vanliga frågor om sjukfrånvaro
Om din anställda är tjänsteman ska du som arbetsgivare vanligtvis betala kollektivavtalad sjuklön från dag 15 till och med dag 90 i sjukperioden. Läs i ditt kollektivavtal vad som gäller.
Från och med dag 15 i sjukperioden kan den anställda få ut pengar från den sjukförsäkring hen har genom kollektivavtalet, Avtalsgruppsjukförsäkringen (AGS). Den funkar som ett komplement till sjukpenningen från Försäkringskassan. För att få ersättning från försäkringen behöver den anställda, eller du som arbetsgivare, göra en anmälan hos Afa Försäkring. Om din anställda gör anmälan kommer Afa Försäkring höra av sig och be dig bekräfta att personen jobbar hos dig.
När en tjänsteman är sjuk betalar du vanligtvis kollektivavtalad sjuklön från dag 15 till och med dag 90. Du kan läsa i ditt kollektivavtal vad som gäller.
Dag 91 ska du som arbetsgivare göra en sjukanmälan till Collectum. Då betalar Alecta ut ITP sjukpension till den anställda.