När en anställd ska bli förälder
När en anställd är hemma med en ny liten familjemedlem finns det olika slags ersättningar att få ut. Förutom föräldrapenning från Försäkringskassan kan den anställda få en kompletterande ersättning via jobbet. För arbetare finns försäkringen Föräldrapenningtillägget (FPT).
Checklista
Så här hanterar du en anställds föräldraledighet
När ett barn föds eller adopteras in i en anställds familj finns några saker du behöver ha koll på. Vi hjälper dig reda ut vad som gäller genom de här checklistorna.
Arbetare
Checklista om en arbetare ska vara föräldraledig
Tjänstemän
Checklista om en tjänsteman ska vara föräldraledig
Vanliga frågor om föräldraledighet
Arbetare:
Ja, premiebefrielseförsäkringen tar över arbetsgivarens insättning till den anställdas tjänstepension under föräldraledighet.
- När din anställda ansöker om ersättning från Föräldrapenningtillägg (FPT) som hen har genom kollektivavtalet ansöker hen också automatiskt om Premiebefrielseförsäkringen.
- Om den anställda av någon anledning inte söker ersättning från Föräldrapenningtillägget (FPT) ska hen göra en separat ansökan om premiebefrielse hos Afa Försäkring.
Läs mer om premiebefrielseförsäkringen för arbetare hos afaforsakring.se.
Tjänstemän med ITP 1:
Ja, premiebefrielseförsäkringen tar över arbetsgivarens insättning till den anställdas tjänstepension under föräldraledighet. Försäkringen aktiveras automatiskt och täcker upp till 13 månaders föräldraledighet.
Tjänstemän med ITP 2:
Du har ingen skyldighet att betala tjänstepension för anställda tjänstemän med ITP 2 under en föräldraledighet. Men PTK och Svenskt Näringsliv rekommenderar dig att göra det i 11 månader.
Läs mer om premiebefrielseförsäkringen för tjänstemän hos collectum.se.
Premiebefrielseförsäkringen kan ta över inbetalningarna till din anställdas tjänstepension och eventuellt familjeskydd vid vissa händelser.
Premiebefrielseförsäkringen kan till exempel gälla vid sjukdom, föräldraledighet, vård av barn eller frånvaro på grund av graviditet (graviditetspenning). Du som arbetsgivare betalar antingen mindre eller inget alls under frånvaron.