När en anställd ska vara tjänstledig
Om en anställd är tjänstledig kan dina betalningar till hens tjänstepension och försäkringar påverkas eller pausas. Även försäkringsskyddet kan ändras. Därför är det viktigt att både du och din anställda vet vad som gäller vid tjänstledighet.
Checklista
Gör så här när en anställd ska vara tjänstledig
Det finns vissa saker du som arbetsgivare behöver tänka på inför och under en tjänstledighet. Följ våra checklistor för att få koll på alla delar.
Arbetare
Checklista om en arbetare ska vara tjänstledig
Tjänstemän
Checklista om en tjänsteman ska vara tjänstledig
Vanliga frågor när en anställd ska vara tjänstledig
Ja, du ska rapportera den lön du betalar ut månadsvis.
Om den anställda är tjänstledig på deltid ska du anmäla den utbetalda bruttolönen till Collectum varje månad.
Om den anställda är tjänstledig på deltid ska du anmäla hens årslön för den aktuella arbetstiden till Collectum.