Kom i gång med försäkringarna - ny med kollektivavtal
Är du arbetsgivare på ett privat företag och har tecknat kollektivavtal? Då ska du teckna kollektivavtalad tjänstepension och försäkring för dina anställda. Du ska också löpande hålla koll på och administrera försäkringarna. Vi hjälper dig att komma i gång så att allt blir rätt.
Arbetsgivarens ansvar
Som arbetsgivare ansvarar du för att teckna försäkringsavtalen. Du ansvarar också för att löpande administrera försäkringspaketet.
Är du osäker på om det här gäller dig och ditt företag? Här hittar du mer information.
Teckna rätt tjänstepension och försäkring
Vilken typ av tjänstepension och försäkringar du ska teckna beror på om dina anställda är tjänstemän eller arbetare. Arbetsuppgifterna styr i de allra flesta fall om den anställda ses som arbetare eller tjänsteman, men inte alltid. Kolla därför alltid upp detta med ditt arbetsgivarförbund, fackförbund eller oss på Avtalat, så att det blir rätt från början.
När du ska teckna kollektivavtalad tjänstepension och försäkring för dina anställda ska du först teckna försäkringsavtal med de bolag som administrerar försäkringarna. För arbetare ska du teckna avtal med Fora och för tjänstemän ska du teckna avtal med både Collectum och Fora.
Alla anställda omfattas
Alla anställda, förutom ägare (företagare) och vd på företaget, omfattas automatiskt av tjänstepensionen och försäkringarna. Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) gäller däremot för alla.
Arbetsgivaren kan frivilligt teckna kollektivavtalad tjänstepension och försäkring eller andra lösningar för företagare och vd.
Dina anställdas tjänstepension och försäkringar
Den pension som arbetare får via jobbet heter Avtalspension SAF-LO. För tjänstemän heter pensionen ITP. Tjänstepensionen innebär att den anställda får extra pengar till sin pension. Dessutom ingår ett antal försäkringar som ger ett extra skydd vid olika händelser i livet.
Vad kostar det?
Vi har sammanställt arbetsgivarens kostnader för de kollektivavtalade tjänstepensionerna och försäkringarna. Du kan också se årets basbelopp och arbetsgivaravgifter.
Håll koll och administrera försäkringarna
Som arbetsgivare ansvarar du för att löpande administrera försäkringarna. Du ska bland annat rapportera in dina anställdas löner och ha koll på när det händer saker som påverkar försäkringarna. Det kan gälla när en anställd är sjukskriven, föräldraledig eller råkat ut för en arbetsskada.