Fusion
Fusion
Fusion innebär att ett eller flera aktiebolags samtliga tillgångar och skulder tas över av ett annat aktiebolag. När fusionen är klar upplöses det överlåtande bolaget. En fusion är typiskt sett en så kallad verksamhetsövergång som omfattas av 6 b § i Lagen om anställningsskydd (LAS) och 28 § i Medbestämmandelagen (MBL). Fusioner ska registreras hos Bolagsverket.
Foras hantering vid fusion
Fora får information om vilka fusioner som görs. Vid en anslutning enligt MBL 28 § till Fora kontaktar de det eller de fackförbund som är aktuella för kollektivavtal. Fora ställer frågan om de menar att kollektivavtal gäller enligt MBL 28 §, för den övertagande arbetsgivaren.
Det är först när fackförbund skriftligen bekräftar till Fora att MBL §28 ska gälla på övertagande arbetsgivare som Fora registrerar kollektivavtal. Det är möjligt att registrera retroaktivt. Denna rutin gäller från 2025. Tidigare registrerade Fora per automatik kollektivavtal även om fackförbund inte svarade.
Vid en ombildning, uppköp eller sammanslagning som innebär att företaget får ett nytt organisationsnummer behöver ett nytt försäkringsavtal tecknas med Fora.
Det överlåtande företaget behöver avsluta försäkringsavtalet hos Fora, eftersom det inte kommer att finnas kvar. Vissa arbetsgivare måste först säga upp sitt kollektivavtal innan försäkringsavtalet kan avslutas, trots att företaget är nedlagt.
Det gäller:
- Arbetsgivare som tecknat kollektivavtal direkt med ett fackförbund inom LO efter 1 juni 2006.
- Arbetsgivare som omfattas av något av kollektivavtalen
- Avtal för Bemanningsföretag
- Avtal för ambulanssjukvårdare
- Bussbranschavtalet
- Kollektivavtal med Transportarbetareförbundet, förutom Bensin- och garageavtalet.
Collectums hantering vid fusion
Collectum får information om vilka fusioner som görs. Collectum skriver till det övertagande företaget med information om vad som behöver göras.
Det övertagande företaget ska teckna pensioneringsavtal och avtal om internetkontoret med blanketten ”Ansökan om pensioneringsavtal”. Det gäller om företaget inte har ett pensioneringsavtal med Collectum sedan tidigare.
Val av pensionsplan vid fusion
Vid fusion mellan företag som har kollektivavtal gäller det övertagande företagets pensionsplan.
Om det övertagande företaget har tecknat ett eget kollektivavtal när övergången sker, behöver arbetsgivaren också teckna ett pensioneringsavtal med Collectum. Arbetsgivaren fyller i blanketten ”Ansökan om pensioneringsavtal” och skickar till Collectum. I samband med tecknandet av pensioneringsavtal väljer arbetsgivaren pensionsplan för ITP.
Om den nya arbetsgivaren inte har eget kollektivavtal vid övergången ska arbetsgivaren ha samma pensionsplan som det överlåtande företaget.
Alternativ pensionslösning
Anställda som har en alternativ pensionslösning så kallad tiotaggarlösning i sin nuvarande anställning ska flyttas över med oförändrade villkor, per fusionsdatumet till det mottagande bolaget. Arbetsgivaren fyller i och skickar in aktuell blankett. De finns under rubriken ”Alternativ ITP” hos Collectum. Observera att detta endast gäller om det övertagande företaget omfattas av ITP 2.
Flytten av de anställda mellan bolagen görs när fusionen är avslutad men registreras per fusionsdatumet.
Vd och företagare, så kallade frikretsare, som inte omfattas av ITP
Har de tidigare haft TGL i Alecta och ska fortsätta ha det, ska arbetsgivaren fylla i och skicka in blanketten ”Anmälan om utträde från ITP-planen för frikretsen”. Om någon i denna grupp ska återgå till ITP så rapportera den anställda i tjänsten ”Ny medarbetare” i Collectums internetkontor.
Anställda som är undantagna eller har avstått från ITP
Om den anställda inte ska omfattas av ITP så ska arbetsgivare och anställd tillsammans fylla i och skicka in blanketten ”Ansökan om undantag från ITP-planen”.
Anställda som ska kvarstå i ITP 1 eller ITP 2
För anställda som ska kvarstå i befintlig ITP 1 eller ITP 2 vid fusion används Collectums blankett ”Ansökan om kvarstående i befintlig ITP 1 eller ITP 2 vid verksamhetsövergång”.
Blanketten används enbart då en anställd född 1978 eller tidigare genom flytt av anställningen "byter organisationsnummer" och det nya organisationsnumret tillämpar annan ITP-plan än den anställde omfattas av sedan tidigare.
Löpande kompletterande premier
Har de anställda löpande kompletterande premier i anställningen innan övergången som ska fortsätta. Då måste arbetsgivaren rapportera in de kompletterande premierna på nytt eftersom de tidigare avslutas med anställningen. Eventuella premier för deltidspension eller flexpension kommer att debiteras automatiskt.
Collectums internetkontoret avslutas för överlåtande företag
När fusionen är avslutad hos Collectum, det vill säga pensioneringsavtalet är avslutat, kan det överlåtande företaget inte längre använda internetkontoret. Arbetsgivaren kontaktar Collectum direkt på telefon om det ska anmälas retroaktiva löner, avslutade anställningar eller nyanställningar.
ITP 2 i egen regi
Det är viktigt att arbetsgivare som tryggar ITP-pension i egen regi kontaktar PRI Pensionsgaranti gällande pensionsskulden.