Verksamhetsövergång - MBL 28 §
Verksamhetsövergång – MBL 28 §
Medbestämmandelagen 28 § gäller för övergång av verksamhet och berör de övergångar som även omfattas av 6 b § i Lagen om anställningsskydd. Det kan gälla både när hel eller del av verksamhet går över. Om övergången sker från ett företag med kollektivavtal till ett annat företag, gäller kollektivavtalet i de delar som är möjliga att använda för den nya arbetsgivaren. Det gäller dock inte om den nya arbetsgivaren redan är bunden av något annat kollektivavtal som kan användas för de anställda som följer med. I MBL 28 § finns också regler om vad som gäller vid uppsägning av kollektivavtal i samband med övergången.
För att kunna avgöra om det är en verksamhetsövergång enligt MBL 28 § görs en samlad bedömning av omständigheterna. EU-domstolen har i sin praxis uppställt ett antal kriterier för bedömningen av verksamhetsövergång.
EU-domstolens kriterier:
- Arten av företag eller verksamhet.
- Om företagets materiella tillgångar till exempel byggnader, inventarier, bilar och arbetsredskap tagits över.
- Värdet av överlåtna immateriella tillgångar, det vill säga patent, goodwill, varumärken, vid överlåtelsetidpunkten.
- Om majoriteten av de anställda tagits över eller inte.
- Om kunderna tagits över eller inte.
- Graden av likhet mellan verksamheten före och efter överlåtelsen.
- Den eventuella tidsperiod som verksamheten legat nere.
Arbetsgivarförbund och fackförbund svarar på frågor om verksamhetsövergång.
Det finns inget allmänt register för verksamhetsövergångar som det finns för fusioner som registreras hos Bolagsverket.
Medbestämmandelagen och Lag om anställningsskydd finns bland annat läsa om på Riksdagens sajt.
Foras hantering vid verksamhetsövergång
När Fora får information från arbetsgivare om verksamhetsövergång skickar Fora informationen till det eller de fackförbund som är aktuella för kollektivavtal. Fora frågar om de menar att kollektivavtal gäller enligt MBL §28 för den övertagande arbetsgivaren, som inte har haft kollektivavtal sedan tidigare.
Det är först när fackförbund skriftligen bekräftar till Fora att MBL §28 ska gälla på övertagande arbetsgivare som Fora registrerar kollektivavtal. Det är möjligt att registrera retroaktivt. Denna rutin gäller från 2025. Tidigare registrerade Fora per automatik kollektivavtal även om fackförbundet inte svarade.
Vid en ombildning, uppköp eller sammanslagning som innebär att arbetsgivaren får ett nytt organisationsnummer behöver ett nytt försäkringsavtal tecknas med Fora.
Det överlåtande företaget behöver avsluta försäkringsavtalet hos Fora om det inte kommer att finnas verksamhet i företaget. Vissa arbetsgivare måste först säga upp sitt kollektivavtal innan försäkringsavtalet kan avslutas, trots att företaget är nedlagt. Det gäller:
- Arbetsgivare som tecknat kollektivavtal direkt med ett fackförbund inom LO efter 1 juni 2006.
- Arbetsgivare som omfattas av något av kollektivavtalen
- Avtal för Bemanningsföretag
- Avtal för ambulanssjukvårdare
- Bussbranschavtalet
- Kollektivavtal med Transportarbetareförbundet, förutom Bensin- och garageavtalet.
Collectums hantering vid verksamhetsövergång
Det är inte möjligt att få information om vilka verksamhetsövergångar som görs enligt MBL 28 §.
Arbetsgivare skickar in pensioneringsavtal till Collectum och har kryssat i rutan ”övertagande av verksamhet”. Det övertagande företaget har inte kollektivavtal sedan tidigare. Collectum frågar då arbetsgivaren skriftligt, om det är en övergång enligt MBL 28 § så att kollektivavtalet gäller för det övertagande företaget. Det krävs idag kollektivavtal för tjänstemän för att kunna teckna pensioneringsavtal med Collectum.
Collectum ger inga råd om arbetsgivaren är osäker hur MBL 28 § ska tolkas. Det är viktigt att arbetsgivaren får rådgivning för att reda ut vad som gäller. Arbetsgivarförbund och fackförbund svarar på frågor om verksamhetsövergång.
Om ett företag tar över hela eller delar av verksamheten från ett annat företag och har tecknat ett eget kollektivavtal när övergången sker, behöver arbetsgivaren också teckna ett pensioneringsavtal med Collectum. Arbetsgivaren fyller i blanketten ”Ansökan om pensioneringsavtal” och skickar till Collectum. I samband med tecknandet av pensioneringsavtal väljer arbetsgivaren pensionsplan för ITP.
Om den nya arbetsgivaren inte har eget kollektivavtal vid övergången och övergången omfattas av MBL 28 § ska arbetsgivaren ha samma pensionsplan som det överlåtande företaget.
Alternativ pensionslösning
Anställda med lön över tio inkomstbasbelopp som har en alternativ pensionslösning så kallad tiotaggarlösning i sin nuvarande anställning kan välja att ha kvar den, eller att återgå till ITP 2 för hela lönen. Verksamhetsövergång är att se som en ny anställning för den som har en alternativ pensionslösning. Arbetsgivaren är skyldig att informera de anställda om de här möjligheterna. Oavsett vilket valet blir, behöver arbetsgivaren rapportera det till Collectum.
Vd och företagare, så kallade frikretsare, som inte omfattas av ITP
Har de tidigare haft TGL i Alecta och ska fortsätta ha det, ska arbetsgivaren fylla i och skicka in blanketten ”Anmälan om utträde från ITP-planen för frikretsen”. Om någon i denna grupp ska omfattas av ITP så rapporterar arbetsgivaren den anställda i tjänsten ”Ny medarbetare” i Collectums internetkontor.
Anställda som är undantagna eller har avstått från ITP
Om den anställda inte ska omfattas av ITP ska arbetsgivare och anställd tillsammans fylla i och skicka in blanketten ”Ansökan om undantag från ITP-planen”.
Anställda som ska kvarstå i ITP 1 eller ITP 2 vid verksamhetsövergång
För anställda som ska kvarstå i befintlig ITP 1 eller ITP 2 vid verksamhetsövergång används Collectums blankett ”Ansökan om kvarstående i befintlig ITP 1 eller ITP 2 vid verksamhetsövergång”.
Blanketten används enbart då en anställd född 1978 eller tidigare genom flytt av anställningen "byter organisationsnummer" och det nya organisationsnumret tillämpar annan ITP-plan än den anställde omfattas av sedan tidigare.
Löpande kompletterande premier
Har de anställda löpande kompletterande premier i anställningen innan övergången som ska fortsätta. Då måste arbetsgivaren rapportera in de kompletterande premierna på nytt eftersom de tidigare avslutas med anställningen. Eventuella premier för deltidspension eller flexpension kommer att debiteras automatiskt utifrån arbetsgivarens kollektivavtal.
ITP 2 i egen regi
Arbetsgivare som tryggar ITP-pension i egen regi kontaktar PRI Pensionsgaranti om det exempelvis finns funderingar kring eventuell flytt av pensionsskuld till det övertagande bolaget.