Gemensam tjänstepension (GTP) arbetare
Gemensam tjänstepension (GTP)
GTP för arbetare anställda inom kooperation, civilsamhälle och idéburen välfärd är premiebestämd. Varje månad fördelar Pensionsvalet ut premierna till det pensionsbolag som den anställda har valt för sin tjänstepension.
Anställda inom GTP börjar tjäna in pensionspremier från 22 år, men den anställda och arbetsgivaren kan komma överens om att betala in premier till GTP tidigare.
Kollektivavtalsgaranti
GTP innehåller en garantiregel. Har arbetsgivaren tecknat kollektivavtal innebär det att den anställda har försäkringsskydd och rätt till tjänstepensionsinbetalningar, även om arbetsgivaren inte har tecknat försäkring eller betalat premien. Pensionsvalet gör inbetalning till GTP, men den anställda måste ansöka själv. Blankett för att ansöka om utebliven GTP finns på pensionsvalet.se.
För anställda hos arbetsgivare som omfattas av särskilda bestämmelser för arbetsgivare med säte inom EU/EES som bedriver tillfällig verksamhet i Sverige enligt 56–61 §§, och där arbetsgivaren försummat att ansluta sig till försäkringarna, gäller garantiregeln för Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA), Avtalsgrupplivförsäkring (AGL), Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS) och Föräldrapenningtillägg (FPT).
Garantiregeln omfattar inte företagare eller make eller registrerad partner till företagare.
Pensionspremier
Storleken på premien för Gemensam tjänstepension (GTP) är bestämd till en viss procent av den pensionsmedförande månadslönen. Arbetsgivaren betalar in pensionspremier som motsvarar 4,5 % lön upp till 7,5 inkomstbasbelopp. För lön därutöver betalas det en summa som motsvarar 30 %. Det finns inget tak för lönen. Inom GTP betalar arbetsgivaren in premien till Pensionsvalet.
Pensionsmedförande lön
Det är kontant utbetald bruttolön, exklusive kostnadsersättningar under året som är pensionsmedförande. Med bruttolön menas till exempel lön, ersättning för obekväm arbetstid, semesterersättning, övertidsersättning, sjuklön med mera. Läs mer om pensionsmedförande lön på pensionsvalet.se.
Val för tjänstepension
Den anställda kan själv göra följande val för premier till sin tjänstepension:
- Sparform – traditionell försäkring eller fondförsäkring.
- Pensionsbolag – vem som ska förvalta premierna.
- Återbetalningsskydd – att lägga till eller inte. Familjeskydd ingår.
Den anställda kan själv hantera sin tjänstepension och göra nya val och omval genom att logga in på Pensionsvalet.
Sparform
I en traditionell försäkring är det pensionsbolaget som förvaltar och placerar pensionskapitalet. Den anställda är alltid garanterad en viss pensionsutbetalning i förhållande till inbetalda premier. Garantin kan se olika ut mellan pensionsbolagen. Om bolaget förvaltar pengarna så att det skapas överskott kan pensionen bli högre.
Den som väljer en fondförsäkring hamnar i valt bolags entréfond. Den som vill kan sedan gå vidare och välja inom bolagets erbjudna fonder. Fondförsäkringen har ingen garanterad pensionsutbetalning och pensionen kan bli högre eller lägre än den som garanteras i traditionell försäkring.
Pensionsbolag
Det finns ett begränsat antal bolag som är valbara och det är arbetsmarknadens parter Fremia och LO som bestämmer vilka.
Pensionsvalet administrerar allt som gäller nyval, omval eller flytt av pensionskapital. Om den anställda inte gör något val placeras pengarna i Folksam Tjänstepension i en traditionell försäkring utan återbetalningsskydd.
Återbetalningsskydd
Den anställda kan välja att skydda de efterlevande vid dödsfall genom att välja till återbetalningsskydd. Läs mer om efterlevandeskydd.
GTP-familjeskydd
Familjeskyddet ingår i Gemensam tjänstepension (GTP). Mer information finns i avsnitt om efterlevandeskydd.
Ta ut GTP
Gemensam tjänstepension (GTP) utbetalas månadsvis från och med den månad den anställda begär och utbetalas så länge den anställda lever. Om den anställda inte meddelar Pensionsbolaget om uttag av tjänstepension vid 65 år, betalas den ut automatiskt från och med månaden efter att hen har fyllt 69 år. Den anställda kan välja att ta ut tjänstepensionen tidigast från 55 års ålder.
Kravet på att inte arbeta till den delen pension tas ut är alltid ett krav vid delvis uttag före och efter 69 år. Kravet på att inte arbeta är också alltid ett krav vid helt uttag på kortare tid än fem år, vid uttag före 65 år. I övriga situationer finns inga krav.
Om den anställda inte arbetar alls kan hen ta ut tjänstepensionen under kortare tid än fem år. Då måste uttaget börja före 65 år och pågå minst fram till 65 år. Den anställda får inte heller ha arbetslöshetsersättning eller ersättning från Försäkringskassan på grund av sjukdom. Dessutom krävs att tjänstepensionen högst motsvarar den totala inkomstförlusten i kronor räknat från uttagstidpunkten och fram till 65 års ålder.
Vid helt uttag efter 65 års ålder är kortaste uttagstid fem år.
Möjlighet att ta ut pensionen delvis (partiellt uttag)
Den anställda kan ta ut pensionen delvis från och med månaden efter hen har fyllt 55 år och uttaget ska pågå minst till den månad hen fyller 65 år.
Den anställda ta ut lika stor del av sin tjänstepension som hen väljer att gå ned i tid. Om hen till exempel går ned 20 % i tid och jobbar 80 %, kan hen ta ut 20 % av sin tjänstepension. Det går att göra ett partiellt uttag högst tre gånger. Om hen får sjukpenning eller sjukersättning från Försäkringskassan, kan partiellt uttag göras enbart för den del som inte berörs av ersättning från Försäkringskassan. Det totala månadsbeloppet för det delvisa uttaget får inte heller bli större än inkomstförlusten per månad.
Flexiblare regler vid uttag
Från i januari 2025 börjar en lagändring att gälla som innebär att tjänstepension som betalas ut kan pausas. Det är också möjligt att under pågående utbetalning välja att förlänga utbetalningstiden.
Senast den 1 januari 2026 ska det vara möjligt att pausa utbetalningen av GTP. Det är då också möjligt att förlänga tiden för utbetalning. Pensionsbolagen får erbjuda möjligheterna tidigare. Den som vill veta mer kan kontakta pensionsbolaget som betalar ut tjänstepensionen.
Pausa uttag eller förlänga utbetalningstiden
- Den som önskar pausa utbetalningen eller förlänga utbetalningstiden kontaktar direkt pensionsbolaget som betalar ut tjänstepensionen.
- Det krävs ingen hälsoprövning för att pausa uttag eller förlänga utbetalningstiden.
- Det tas inte ut en avgift av den som önskar pausa sitt uttag eller förlänga utbetalningstiden.
- Att utbetalningen pausats eller utbetalningstiden förlängs påverkar inte rätten att tjäna in tjänstepension vid arbete.
- Möjlighet att pausa och förlänga utbetalningstiden gäller under hela utbetalningstiden.
- Det är möjligt att vid flera tillfällen pausa uttag eller förlänga utbetalningstiden.
Regler vid paus i utbetalning
- Paus innebär att uppehåll görs av hela den tjänstepension per försäkring som betalas ut, det är inte möjligt att pausa del av utbetalning.
- Att hen har valt partiellt uttag av tjänstepension hindrar inte möjligheten att hela den partiella utbetalningen pausas.
- Det finns inte något krav på att hen ska arbeta för att pausa.
- Det är inte möjligt att teckna återbetalningsskydd när utbetalningen är pausad.
- Kapitalflytt kan inte göras när utbetalningen är pausad.
- Hen kan begära paus hos pensionsbolaget senast månaden innan den ska börja gälla. Samma gäller för ändring av paus, eller om hen ångrar sitt val. Undantag kan finnas i pensionsbolagens villkor.
Premiebefrielseförsäkring (PBF)
Premiebefrielseförsäkring (PBF) betalar in premien till tjänstepension och förekommande fall familjeskydd. Premien betalas om den anställda inte kan arbeta
- på grund av sjukdom eller olycksfall och har sjukpenning, rehabiliteringspenning, aktivitets- eller sjukersättning
- vid föräldraledighet med föräldrapenning eller graviditetspenning. Vid föräldraledighet med föräldrapenning betalas premien under högst 13 månader per födsel.
- men har livränta enligt lagen om arbetsskadeförsäkring utan att samtidigt få sjuk- eller aktivitetsersättning. Försäkringen gäller om hen var arbetsför på minst 25 % vid anställningens början. Hade hen en arbetsoförmåga när anställningen började och den oförmågan fortsatte hela tiden gäller premiebefrielsen bara för ytterligare arbetsoförmåga med minst 25 %. Premiebefrielsen är proportionell till graden av arbetsoförmåga.
Försäkringen gäller från att den anställda fyller 22 år och tills månaden innan den anställda fyller 65 år. Den som ansöker om Föräldrapenningtillägg (FPT), Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS) eller Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) hos Afa Försäkring, anmäler automatiskt till premiebefrielseförsäkring. Arbetsgivaren ska bekräfta anställningen till Afa Försäkring.
Premie betalas på ett beräknat bortfall av den pensionsmedförande lönen, som fastställs utifrån sjukpenninggrundande inkomster vid insjuknandet. Även lönedelar över 7,5 prisbasbelopp räknas med. Premie betalas månadsvis i efterskott.
Efterskydd PBF
Har den försäkrade varit anställd i 90 dagar finns ett efterskydd för premiebefrielse i 90 dagar vid sjukdom eller olycksfall.
Engångspremie till GTP
Den som blir uppsagd på grund av arbetsbrist kan ha rätt till en engångspremie som betalas in till GTP. KFF-nämnden beslutar varje år hur många månadspremier som engångsbeloppet ska vara, oftast är det tolv månadspremier. Arbetsgivaren ska vända sig till Pensionsvalet inom sex månader från att anställningen upphörde för att anmäla den anställda för ersättning av engångsbelopp. Om arbetsgivaren har missat det kan den anställda själv anmäla senast 24 månader efter att anställningen upphörde.
För att ha rätt till engångsbelopp måste den anställda ha hunnit tjäna in pensionsrätt i minst tre år under de senaste fem åren i GTP (eller tidigare KAP) månaden innan uppsägning. Det gäller inte vid ny anställning inom tre kalendermånader efter att anställningen har upphört hos samma arbetsgivare. Det gäller inte heller om hen har tjänat in pensionsrätt i GTP helt från premiebefrielseförsäkring på grund av sjukdom. Om hen blir frisk senare kan hen ha rätt till engångsbelopp.