ITP SAS
ITP SAS
För flygande personal inom SAS gällde speciella regler för piloter och kabinpersonal fram till 2013. Från denna tidpunkt gäller vanlig ITP och Tjänstegrupplivförsäkring (TGL) för kabinpersonalen och för administrativ personal inom SAS.
Pensionsplanen för kabinpersonal innehöll särskilda pensionsförmåner utöver ITP 2 i form av delpension, förtidspension och pensionsålder.
Piloterna har ett eget kollektivavtal med Svensk Pilotförening som reglerar pensionsvillkoren för piloter och flygstyrmän med 60 år som pensionsålder. Enligt ett särskilt avtal med Alecta, är SPP Liv försäkringsgivare för piloternas pensionsplan från och med 1 juli 2007 och behandlas därför inte här.
Avvikelser avseende kabinpersonal
Ett nytt kollektivavtal för kabinpersonalen på SAS började att gälla 1 januari 2013. Det nya avtalet innebar att:
- Pensionsåldern blev 65 år för de som är anställda i SAS den 31 december 2012 och är födda 1957 eller senare.
- Pensionsåldern höjdes från 60 till 62 år för kabinpersonal som är födda 1955 och 1956.
- För anställda som är födda 1953 och 1954 gällde fortfarande 60 års pensionsålder. Det gällde under förutsättning att de senast den 1 december 2012 hade skrivit ett avtal med SAS, om att anställningen upphörde månaden efter den då 60 års ålder uppnås. Vid fortsatt anställning utan ett sådant avtal, höjdes pensionsåldern till 62 år.
Tidigare möjligheter till delpension och förtidspension, avslutad anställning med temporär ålderspension, upphörde i och med det nya avtalet den 15 december 2012. Redan pågående utbetalningar fortsatte.
Beskrivning och hantering av det gamla avtalet
Fram till ungefär 50 års ålder var pensionsåldern för kabinpersonal 65 år. Från och med ungefär 50 års ålder ändrades pensionsåldern till 60 år. Kollektivavtalet mellan SAS och Unionen avseende kabinpersonal angav den exakta giltighetstidpunkten för pensionsålderssänkningen på följande sätt:
”Per 1 januari varje år sänks pensionsåldern till 60 år för C/A (Cabin Attendants) som under närmast föregående eller efterföljande sexmånadersperiod har fyllt respektive fyller 50 år.”
Inträdesanmäld (=nyanställd) kabinpersonal fick 60 års pensionsålder från inträdestidpunkten, om inträdet skedde per månaden efter 50-årsmånaden (teknisk ålder 50.00) eller senare. Även inträdesanmäld kabinpersonal som uppnått en ålder så nära 50.00 (lägst 49.07) att de inte fångas upp av årsskiftesrutinen enligt stycket ovan, får 60 års pensionsålder ålder per månaden efter 50-årsmånaden.
Pensionsåldern 60 år finansierades helt med fortlöpande premier, med normala regler om premiemaximering. Det betyder att ingen engångspremie togs ut, vare sig vid inträdesanmälan av kabinpersonal som fyllt 50 år eller vid den sänkning av pensionsåldern från 65 till 60 år för redan ITP-försäkrad kabinpersonal som sker vid fyllda 50 år.
Metoden att avstå från engångspremie vid sänkning av pensionsåldern för redan försäkrad kabinpersonal baserades på ett gammalt löfte från Alecta till SAS.
ITP för delpensionärer
Kabinpersonal hade under vissa förutsättningar rätt till delpension tidigast från 50 års ålder. Alecta hade inget försäkringsgivar- eller administrativt ansvar för delpensionen.
Däremot skulle den ITP-försäkring som tecknats i Alecta upprätthållas på den lön som svarade mot tjänstgöringsgraden före delpensioneringen. SAS rapporterade under delpensionstiden lönehöjningar till Collectum.
Vid sjukfall beräknades sjukpensionen från Alecta på verklig sjukpensionsgrundande lön, inte på den anmälda lön som pensionsintjänandet grundades på.
ITP och TGL för förtidspensionärer
Kabinpersonal hade under vissa förutsättningar rätt att sluta jobba med förtidspension tidigast från 55 års ålder. Alecta hade inget försäkringsgivar- eller administrativt ansvar för dessa pensioner.
Däremot skulle ITP och Tjänstegrupplivförsäkringen (TGL) som tecknats i Alecta, upprätthållas under förtidspensionstiden. ITP upprätthölls på den lön som gällde före den anställda blev förtidspensionär. SAS rapporterade under förtidspensionstiden lönehöjningar till Collectum.
Under förtidspensionstid saknades rätt till riskförsäkringarna inom ITP, eftersom den verkliga lönen var noll och förtidspensionären inte längre var anställd.