Läs om vad som gäller för dig är som arbetsgivare
Som arbetsgivare behöver du ha koll på hur du ska administrera de anställdas försäkringar.
Premiebefrielseförsäkring är en försäkring som tar över arbetsgivarens ansvar att betala in till din tjänstepension om du är långvarigt sjukskriven eller föräldraledig.
Du som är anställd på ett företag med kollektivavtal inom privat sektor har tjänstepension. Det innebär att din arbetsgivare betalar in ett antal procent av din lön till din tjänstepension varje månad. Om du är sjuk eller föräldraledig får du inte din vanliga lön. För att du inte ska gå miste om pensionspengar under den här tiden tar premiebefrielseförsäkringen över arbetsgivarens inbetalningar till din tjänstepension.
Premiebefrielseförsäkringen fungerar olika beroende på vilken tjänstepension du har.
När du jobbar betalar din arbetsgivare in pengar till din tjänstepension, men vid dessa händelser tar premiebefrielseförsäkringen över inbetalningarna till din Avtalspension SAF-LO.
Om du ansöker om ersättning vid sjukdom, arbetsskada eller Föräldrapenningtillägg (FPT) hos Afa Försäkring gör de samtidigt en koll om du har rätt till inbetalning av pengar till din tjänstepension. Då behöver du inte anmäla för att få ersättning från premiebefrielseförsäkringen, det går automatiskt. I annat fall ska du göra en anmälan hos Afa Försäkring.
Du kan läsa mer om villkor och anmälan hos Afa Försäkring.
När du jobbar betalar din arbetsgivare in pengar till din ITP, men vid dessa händelser tar premiebefrielseförsäkringen över inbetalningarna. Premiebefrielseförsäkringen fungerar olika beroende på om du har tjänstepensionen ITP 1 eller ITP 2.
Du som anställd behöver inte göra någon anmälan. Det är din arbetsgivare som ska anmäla till Collectum för att premiebefrielseförsäkringen ska gälla.
Som arbetsgivare behöver du ha koll på hur du ska administrera de anställdas försäkringar.
Denna webbplats stöder inte Internet Explorer, var god byt till en annan webbläsare.