Om arbetsgivaren inte har betalat in till min tjänstepension
En arbetsgivare som har kollektivavtal är skyldig att betala in till de anställdas tjänstepensioner. Om din arbetsgivare av någon anledning har gjort fel eller inte gjort några inbetalningar alls blir du inte drabbad. Det finns en garanti inom kollektivavtalet som skyddar dig, men du måste själv ansöka om ersättning för utebliven tjänstepension.
Kan du styrka din anställning genom intyg och lönespecifikationer kan du få full ersättning. Du kan kräva den ersättning du har rätt till oavsett hur länge sedan det var anställningen upphörde.
Så här gör du:
- Du som är arbetare och har Avtalspension SAF-LO ska vända dig till Foras kundservice som hjälper dig.
- Är du arbetare och har Gemensam tjänstepension (GTP) ansöker du via blanketten "Ansökan om utebliven kollektivavtalad tjänstepension hos Pensionsvalet.
- Du som är tjänsteman och har tjänstepensionen ITP ansöker via blanketten "Ansökan om utebliven ITP".
- Är du tjänsteman och har tjänstepensionen KTP 2 ansöker du via blanketten "Utebliven kollektivavtalad tjänstepension", som du laddar ner hos Folksam.