Till innehållet

Visselblåsning inom Avtalat

Avtalat strävar efter att vara en öppen och transparent arbetsplats. Vi har därför infört en extern visselblåsarkanal (”Visslan”) som du kan använda för att rapportera missförhållanden inom Avtalat.

Vi använder en extern visselblåsarkanal som säkerställer din anonymitet och som har en hög säkerhet. För att rapportera klickar du på länken:

Vem kan använda Visslan?

Visslan kan användas av alla som får reda på missförhållanden inom Avtalat. Det gäller såväl våra anställda som bolagets ledningspersoner, ägare, entreprenörer och leverantörer. Även du som tidigare har varit anställd hos oss kan anmäla missförhållanden inom Avtalat.

Du kan anmäla faktiska och misstänkta missförhållanden inom Avtalat. Det krävs inte bevis för att missförhållandena existerar, men du behöver göra din anmälan i god tro. Med det menas att du behöver tro att det du anmäler är sant. 

Skydd för dig som anmäler 

Du som anmäler missförhållandena kan omfattas av skydd enligt lagen (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden. Det gäller när de missförhållanden som du anmäler handlar om ett arbetsrelaterat sammanhang och det finns ett allmänintresse av att missförhållandena kommer fram.

Enligt lagen finns två former av skydd. Det finns dels bestämmelser om ansvarsfrihet när du som anmäler åsidosätter din tystnadsplikt, dels bestämmelser om förbud att vidta olika hindrande åtgärder och repressalier mot dig som anmälare. I lagen beskrivs det här närmare, tillsammans med alla de förutsättningar som ska vara uppfyllda för att skyddet ska gälla.
Du som rapporterar missförhållanden inom Avtalat kan vara anonym om du vill det.

Om du i stället vill rapportera klagomål som gäller våra tjänster ska du kontakta vår kundservice.

Konfidentiell hantering

Rapporteringen hanteras konfidentiellt. Samtliga personuppgifter utan relevans kommer att raderas, och ärendet sparas endast så länge det är nödvändigt.

Rapportera via visselblåsarfunktionen

Vid ett skriftligt ärende använder vi oss av vår digitala visselblåsarfunktion Visslan. Den är alltid tillgänglig genom ovan länk. När du har klickat på länken väljer du att “rapportera” för att sedan kunna beskriva ditt misstänkta missförhållande. Beskriv gärna vad som hänt så ingående som möjligt, för att vi ska kunna säkerställa att rätt åtgärder kan tillämpas. Du kan bifoga ytterligare bevisning, i form av exempelvis skriftliga dokument, bilder eller ljudfiler.

Vänligen inkludera inte känsliga personuppgifter i din rapport ifall det inte är nödvändigt för att kunna beskriva ditt ärende. Du kan vara anonym utan att det påverkar ditt rättsliga skydd men du har även möjlighet att ange din identitet under strikt konfidentialitet.

Vad händer när en rapport har skickats in?

Våra ärenden hanteras initialt av en extern Advokatbyrå för att garantera en oberoende hantering. Avtalats interna visselblåsansvariga kan komma att ta över ärendet.

När du har skickat in en rapport via visselblåsningskanalen visas en 16-siffrig kod, som du framöver kommer att kunna logga in med. Information och eventuella följdfrågor kommer att registreras inom sju dagar. Spara därför din 16-siffriga kod på ett säkert sätt, så att du har åtkomst till ditt ärende.

När ärendet är aktivt är viktigt att du loggar in med din kod då och då för att svara på eventuella följdfrågor från ärendehanterare. Du kommer få återkoppling senast inom tre månader med vilken uppföljning som planerats eller skett efter rapporteringen.

Denna webbplats stöder inte Internet Explorer, var god byt till en annan webbläsare.