När en anställd jobbar utomlands
De kollektivavtalade försäkringarna gäller oftast när en anställd jobbar utomlands för arbetsgivarens räkning. Den anställda fortsätter också vanligtvis att vara socialförsäkrad i Sverige under den här tiden. Innan den anställda åker iväg – sätt er ner tillsammans och planera utlandsvistelsen.
Checklista
Så här ska du göra när en anställd ska jobba utomlands
Hur försäkringarna fungerar beror på hur länge den anställda ska vara borta och vilket land det gäller. Följ våra checklistor så får du alla bitar på plats.
Arbetare
Checklista om en arbetare ska jobba utomlands
När en arbetare ska jobba i ett land i EU/EES, Schweiz eller Storbritannien:
Om den anställda ska jobba i ett land i EU/EES, Schweiz eller Storbritannien gäller socialförsäkringen i max 2 år. De försäkringar den anställda har genom kollektivavtalet gäller normalt sett under perioden hen jobbar utomlands. Reglerna för att jobba i Storbritannien är i stort sett samma som för EU/EES.
Om den anställda ska jobba utomlands i max 2 år ska du tillsammans med den anställda anmäla det till Försäkringskassan, och begära ett utsändningsintyg. Det gör ni genom att fylla i blankett 6220 som finns att ladda ner hos Försäkringskassan. Det finns även möjlighet att ansöka om dispens hos Försäkringskassan för utsändningar upp till 5 år (gäller inte Storbritannien).
Om den anställda jobbar utomlands mer än 2 år (eller efter dispens 5 år) och alltså inte längre omfattas av svensk socialförsäkring, ska du anmäla det till Fora. Genom de kollektivavtalade försäkringarna kompenseras den anställda för bortfall av svensk sjukpenning samt allmän pension och efterlevandepension.
Det finns en rekommendation att du som arbetsgivare ska teckna en läkekostnadsförsäkring (LFU) för den anställda. Den ersätter sjukvårdskostnader om hen skulle behöva sjukvård under utlandsvistelsen.
När en arbetare ska jobba i ett land utanför EU/EES, Schweiz eller Storbritannien:
Om den anställda ska jobba i ett land utanför EU/EES, Schweiz och Storbritannien gäller svensk socialförsäkring vanligtvis max 1 år. Sverige har även ett antal konventioner som reglerar vilket lands socialförsäkring som ska gälla vid arbete utomlands. De försäkringar den anställda har genom kollektivavtalet gäller normalt sett även under perioden hen jobbar utomlands.
Om den anställda ska jobba i ett land utanför EU/EES, Schweiz eller Storbritannien ska du kontakta Försäkringskassan. Be dem om den information och de blanketter du behöver.
Om den anställda jobbar utomlands mer än 1 år (eller enligt konventionen) och alltså inte längre omfattas av svensk socialförsäkring, ska du anmäla det till Fora. Genom de kollektivavtalade försäkringarna kompenseras den anställda för bortfall av svensk sjukpenning samt allmän pension och efterlevandepension.
Det finns en rekommendation att du som arbetsgivare ska teckna en läkekostnadsförsäkring (LFU) för den anställda. Den ersätter sjukvårdskostnader om hen skulle behöva sjukvård under utlandsvistelsen.
Tjänstemän
Checklista om en tjänsteman ska jobba utomlands
När en tjänsteman ska jobba i ett land i EU/EES, Schweiz eller Storbritannien:
Om den anställda ska jobba i ett land i EU/EES, Schweiz eller Storbritannien gäller socialförsäkringen i max 2 år. De försäkringar den anställda har genom kollektivavtalet gäller normalt sett under perioden hen jobbar utomlands. Reglerna för att jobba i Storbritannien är i stort sett samma som för EU/EES.
Om den anställda ska jobba utomlands i max 2 år ska du tillsammans med den anställda anmäla detta till Försäkringskassan och begära ett utsändningsintyg. Det gör ni genom att fylla i blankett 6220 som finns att ladda ner hos Försäkringskassan. Det finns även möjlighet att ansöka om dispens hos Försäkringskassan för utsändningar upp till 5 år (gäller inte Storbritannien).
Om den anställda jobbar utomlands mer än 2 år (eller efter dispens 5 år) och alltså inte längre omfattas av svensk socialförsäkring, ska du anmäla det till Collectum. Genom ITP utland kompenseras den anställda för bortfall av allmän pension och efterlevandepension. Vid sjukdom ersätter ITP utland vad Försäkringskassan och ITP sjukpension tillsammans skulle ha utbetalat om den anställda arbetat i Sverige.
Teckna en läkekostnadsförsäkring (LFU) för den anställda. Den ersätter sjukvårdskostnader om hen skulle behöva sjukvård under utlandsvistelsen.
När en tjänsteman ska jobba i ett land utanför EU/EES, Schweiz eller Storbritannien:
Om den anställda ska jobba i ett land utanför EU/EES, Schweiz eller Storbritannien gäller svensk socialförsäkring vanligtvis max 1 år. Sverige har även ett antal konventioner som reglerar vilket lands socialförsäkring som ska gälla vid arbete utomlands. De försäkringar den anställda har genom kollektivavtalet gäller normalt sett även under perioden hen jobbar utomlands.
Om den anställda ska jobba i ett land utanför EU/EES, Schweiz eller Storbritannien ska du kontakta Försäkringskassan. Be dem om den information och de blanketter du behöver.
Om den anställda jobbar utomlands mer än 1 år (eller enligt konventionen) och alltså inte längre omfattas av svensk socialförsäkring, ska du anmäla det till Collectum. Genom ITP-planen kompenseras den anställda för bortfall av svensk sjukpenning samt allmän pension och efterlevandepension.
Teckna en läkekostnadsförsäkring (LFU) för den anställda. Den ersätter sjukvårdskostnader om hen skulle behöva sjukvård under utlandsvistelsen.
Tänk på det här när en anställd ska jobba utomlands
- I EU/EES, Schweiz eller Storbritannien fortsätter socialförsäkringen gälla i max 2 år, eller efter dispens 5 år. Regeln om dispens gäller inte för Storbritannien. I andra länder än dessa gäller socialförsäkringen vanligtvis max 1 år eller enligt konventionen.
- Försäkringar enligt kollektivavtalet gäller oftast när en anställd jobbar utomlands för arbetsgivarens räkning.
- Om den anställda jobbar utomlands och inte längre omfattas av svensk socialförsäkring ska du göra en anmälan om utlandstjänstgöring till Fora för arbetare och till Collectum för tjänstemän.
Vanliga frågor när en anställd ska jobba utomlands
Det beror på till vilket land den anställda ska åka till. Försäkringskassan har information om vad som gäller:
Regler om utsändning till EU/EES-land eller Schweiz och Storbritannien
Regler om utsändning till övriga länder
Tips! Kolla in våra checklistor som förklarar vad du ska göra när en anställd jobbar utomlands.
När en anställd arbetar på distans i ett annat land räknas det oftast som arbete i det land där arbetsuppgifterna utförs. Det innebär att den anställda är socialförsäkrad i det land som hen arbetar i. Det finns möjlighet att ansöka om undantag från reglerna. En anställd som arbetar under 50 % på distans kan under vissa förutsättningar ändå vara socialförsäkrad i Sverige. Detta är ett undantag som flera EU-länder kommit överens om. Den anställda ska ansöka hos Försäkringskassan om det finns ett önskemål att omfattas av svensk socialförsäkring.
De kollektivavtalade försäkringarna gäller när en anställd jobbar på distans i ett annat land, efter överenskommelse med arbetsgivaren. Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA) gäller i det här fallet under en begränsad tid, vanligtvis en till två veckor.
För att den anställda ska få ersättning från Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS) eller ITP sjukpension krävs i de flesta fall att Försäkringskassan betalar ut sjukpenning, vilket kan ställa till problem om en anställd inte har svensk socialförsäkring.
Ja, alla försäkringar du tecknat enligt kollektivavtalet gäller, även om arbetet för tillfället utförs i ett annat land.
Du läsa mer om hur försäkringarna gäller under fördjupning om utlandstjänstgöring.
Skyddet från försäkringarna ska fortsätta gälla precis som när den anställda jobbar i Sverige. Eftersom den anställda ska jobba för ett svenskt företag under utlandsvistelsen skyddas hen också av svensk socialförsäkring. Det här behöver du som arbetsgivare göra:
- Kontakta Försäkringskassan och begär ett utsändningsintyg. Det gör ni genom att fylla i blankett 6220 som finns att ladda ner hos Försäkringskassan.
- Teckna en läkekostnadsförsäkring (LFU) för den anställda. Den ersätter sjukvårdskostnader om hen skulle behöva sjukvård under utlandsvistelsen.
Tips! Följ våra checklistor när en av dina anställda ska jobba utomlands, så går allt rätt till.
Du ska anmäla att den anställda ska jobba utomlands till Collectum. Dessutom ska du teckna en Läkekostnadsförsäkring (LFU). Den ersätter sjukvårdskostnader om hen skulle behöva sjukvård under utlandsvistelsen.
Tips! Följ våra checklistor när en av dina anställda ska jobba utomlands, så går allt rätt till.